İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

21. BELGELİK Sergisi Konuşmaları ‘Gizem Kaptan’

21.BELGELİK Sergisinde gerçekleştirmiş olduğumuz  konuşmalarımızdan bir diğeri de 2019 yılı mezunumuz Gizem Kaptan ile oldu. Sohbetiyle bize eşlik ettiği için kendisine çok teşekkür ederiz.

21. BELGELİK Sergisi hakkında neler söylemek istersin ?

Sergiyi gezerken iyi düşünülmüş işlere rastladım , öğrenme sürecinde olan sanatçıların işleri olmasına rağmen izlediğim birçok sergiye kıyasla yaratıcı işler gördüm. Yeni isimleri izliyor olmak beni duygulandırdı, çok mutlu oldum. Katılan arkadaşlarımı tebrik ederim.

Geçmiş BELGELİK sergilerine göre 21. BELGELİK sergisi için bir kıyaslama yaparsak, neler söylersin?

Geçmiş BELGELİK sergileri ile kıyaslarsak sergileme biçimi bakımından yenilikler olabilirdi. Geleneksel sergileme biçimlerinin dışına çıkılmamış ,gelenekler bizi sınırlıyor olabilir. Mesela İki Sergisinin kolektif bütünsel bir amacı vardı. Bilinçli ve yenilikçiydi. Örneğin 19. BELGELİK sergisinde Mina Yaşarın Eskiz defteri sergileme biçimi açısından bir yenilik getirmişti çünkü gelen izleyiciler sayfaları çevirdikçe farklı bir çalışma ile karşılaşıyor sayfalar değiştikçe bir sonraki izleyicinin gördüğü eser değişiyordu böylece izleyicinin etkin olması sağlanıyordu. Genel olarak çalışmalar beni mutlu etti, aşırı gurur duydum fakat bunları da düşünmek tatlı olur bence. Ayrıca bazı durumlarda sanatçının eser hakkında yazması gerekir, her zaman son sözü izleyiciye bırakmamak lazım. İzleyicinin kazanılması gerekiyor.

Sergileme biçimi olarak Mina Yaşar’ın eskiz defterinden örnek verdin. Yine bunun örneklerini görmek heyecan verici olurdu sanırım ve yenilik görmek istedin. 

Bir yenilik görmek istedim doğru, çünkü atölye olarak yeniliğe ve gelişime açığız dolayısıyla böyle bir beklentim vardı.

Buradakiler daha çok öğrenci çalışmaları ve mezunlarımızın işleri bildiğin gibi, her öğrenci çalışması için bir yazı yazmasını son sözü izleyiciye bırakılmaması tarafındasın. Çalışmasına dair bir açıklama öneriyorsun aslında?

Evet fakat her öğrenci için veya her çalışma için önermem doğru olmaz, bazı durumlarda gerekli olduğunu düşünüyorum. Ayrıca dolaylı yollarla da izleyiciyle iletişim kurmak mümkün sadece yazı olması gerekmiyor. Ek olarak bir sanatçının veya sanatçı adayının çalışması hakkında yazmayı bilmesi gerektiğine inanıyorum.

ders BELGELİĞİ’nin sana en büyük katkısı nedir? Şu an yaşadığın hayata nasıl bir yön verdi ?

Doğa ve felsefe, sanat ve kuram ilişkisini çok merak ettim ve sorguladım. Burada hem pratik hem de kuramsal anlamda çok şey öğrendim ve öğrenirken eksik olduğum noktaları gördüm. Buradan yola çıkarak sanat kuramı ve eleştiri üzerine yüksek lisans eğitimi almaya karar verdim. ders BELGELİĞİ’nde kolektif bilinçle her öğrenci eleştiri yoluyla çalışmalarına yön veriyor, sorguluyor. Bir masa etrafında toplanıp eleştiri yapmak, kuram ortaya koymak veya çalışmalar, eskizler aracılığıyla ortaya koyulanı sorgulamak, fikir üretmek çok değerli. Buradan aldığım sanat entelektüelinin üzerine gittim. Özetle resim eğitiminin dışında en büyük katkısı, farklı alanlara yönelmemi sağlaması oldu.

ders BELGELİĞİ ile tanışmadan önce bu merakın var mıydı yoksa atölyede olduğun süreçte mi bu merakın başladı?

ders BELGELİĞİ ile tanışmadan önce yüzeyseldi, atölye ortamında zamanla derinleştim ve mezun olduktan sonra tamamen bu alana yöneldim.

Mezun olduktan sonra da hayatına buradan aldığın birikimle devam ettiğini anlıyoruz buradan öyleyse, değil mi?

Kesinlikle öyle.

Peki mezun oldun ve içinde olduğun bir atölyeydi, şu an ki durumunu nasıl değerlendirirsin?

Geçmişle objektif olarak kıyaslayabilmem için bugün daha uzun süre burada bulunmam gerekir bu sebeple yorum yapmak istemem.

ders BELGELİĞİ’nden mezun olmuş bir öğrenci olarak yeni öğrencilere tavsiyelerin nelerdir?

Bütün sanat dalları bir şeyi yapma sevgisinden gelir. Neden yaptın sorusuna genelde ilk olarak hoşlandım veya sevdim cevapları verilir. Daha fazla sevgi ve emek vermek gerekiyor. Bir şeyi yapmaya zorlandığımda Avni hocamın sesiyle şunu hatırlıyorum,  “Sevgi neydi emekti”. Aidiyet duygusunu yaşamalısınız, sahiplenmelisiniz. Atölyenizi kullanın, hiçbir şey yapmadığınızı düşünseniz bile sadece burada bulunmak bir tür çalışma olabiliyor, inanın çok şey katıyor.

O atmosferde bulunmak bile çok şey katıyor dedin, senin için değerli ve ayrı bir yeri olmalı ?

Her şeyi ile çok değerli, tüm hatıraları çok kıymetli. Burada edindiğim birikimin dışında dostluklarımın da yeri ayrı.

Düşüncelerini bizimle paylaştığın için, tavsiyelerin için çok teşekkür ederiz.

Ben teşekkür ederim.

 

Söyleşi: Esra Yaprak

Yazar

Semra Güler
Semra Güler

İlk yorum yapan siz olun

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ders BELGELİĞİ © 2024 Tüm hakları saklıdır.